Rumunsko – země velkých dobrodružství, krajina kde je motorka zkrátka doma. Tato Motoexpedice nás zavede do Karpat, soutěsky Železná vrata i za našimi krajany z českých vesnic v Banátu…

NA CO SE MŮŽETE TĚŠIT?

  • Svezení po ikonických TRANS… cestách, které jsou hodnoceny jako jedny z TOP světových motoristických lokalit 
  • Ubytování v penzionech i na divoko, koupání
  • Dech-beroucí dobrodružství v divokých Karpatech, možná i na medvěda
  • Silnice, silničky a šotolinové cesty všeho druhu
  • Atraktivní turistické cíle, které nás fakt dostanou

Aktuální termín:  21. 6. – 28. 6. 2024

Popis akce

Rumunská Motoexpedice nejen do Karpat

Rumunské Západní Karpaty (rumunsky Carpații Occidentali, čti [karpacii okčidentáli], nebo Carpații Apuseni nebo Carpații de Apus), tvoří geomorfologickou provincii Karpat v západní polovině Rumunska. Na severu a západě spadají jejich svahy do Panonské pánve, na východě přecházejí v Transylvánskou vysočinu a na jihovýchodě navazují na Jižní Karpaty (hranici mezi Západními a Jižními Karpatami tvoří údolí řek Timiș, Mehadica a Cerna). Nejjižnější konec východního úpatí se dotýká Dolnodunajské nížiny.

Jejich podstatná část je vápencová, nacházejí se zde jedny z nejpůsobivějších krasových útvarů v Rumunsku. Nejvyšší partie dosahují výšek mezi 1 500 a 2 000 m nad mořem.

Naše cesta je opravdu bohatá a obsahuje toho daleko víc. Tady je však výčet alespoň toho cestovatelského NEJ…

Maďarsko: Budapešť

Rybářská bašta… Jeden z nejvýznamnějších příkladů maďarského eklekticismu, Rybářská bašta, se nachází v Budínské hradní čtvrti. Stavba je důležitou součástí panoramatu města a od roku 1987 je zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO. Stojí za to projít se podél 140 metrů dlouhého průčelí bašty, kde si můžete vychutnat úžasný výhled a pořídit si báječné fotografie dalších důležitých pamětihodností, především budovy parlamentu.  

Rumunsko: Temešvár

Temešvár je třetím největším rumunským městem a za poslední léta prošel obrovskými změnami. Nyní je to neobyčejně výstavné a čisté město s unikátní historickou architekturou, nádhernými zahradami a řekou, lemovanou věncem příjemných restaurací. Je to také město s bohatou historií, ovlivněnou habsburskou kulturou a aristokracií i vzpurnou mentalitou místních obyvatel. Právě zde, v Temešváru začala protikomunistická revoluce v roce 1989.

Rumunsko: Sibiu

Stopadesátitisícové město Sibiu leží v podhůří Fagaraşe, největšího masivu rumunských Karpat. Město vybudované Řádem německých rytířů a později rakouskou šlechtou je kolébkou místní kultury i vzdělání.

Rumunsko: Drákulův hrad Bran

Spojení hradu Bran s Vlad Ţepeşem („hrabětem Drákulou“) je pouhou legendou, Vlad tu maximálně projížděl a pár dní možná na hradě pobýval. Skutečným sídlem knížete byla citadela Poienari dále na jih ve Valašsku. Nicméně gotický hrad Bran s věžemi umístěnými na kopci uprostřed hlubokých lesů splňuje romantickou představu o takovém sídle a rozhodně stojí za vidění.

Rumunsko: Železná vrata

Železná vrata (srbsky Ђердапска клисура, Đerdapska klisura, rumunsky Porțile de Fier) je název pro nejmohutnější průlomové údolí v Evropě. Řeka Dunaj zde prořezává masiv Banátských Karpat a převádí své vody z Panonské do Vlašské nížiny. Tvoří hranici mezi Středním a Dolním Dunajem a státní hranici mezi Srbskem a Rumunskem. Podél obou břehů se rozkládají rumunský Národní park Železná vrata a srbský Národní park Džerdap. Oblast na srbské straně byla vyhlášena jako území mimořádného geologického významu pod patronací UNESCO. Kromě přírodního bohatství se místo vyznačuje i bohatými dějinami.

Banát: Eibentál – Tisové údolí

Eibentál (též Tisové Údolí nebo Jeventál, německy a rumunsky Eibenthal, maďarsky Tiszafa) je jedna z českých vesnic založených českými kolonisty v rumunském Banátu počátkem 19. století. Dodnes zde žije asi 300 českých obyvatel a také několik rumunských rodin. Společně se sousední vsí Nové Doly (též Ujbánye (z maďarštiny), rumunsky Baia Nouă) tvoří v současné době největší českou komunitu v Rumunsku. Návštěva hospody U Medvěda s vlastním pivovarem je opravdu silným zážitkem.  

Rumunsko: motocesty Trans-Fagaraš a Trans-Alpina

Hlavní atrakcí naší motoexpedice však bude zdolání  Transfagarašské silnice, jedné z nejhezčích cest světa. Ta je megalomanským projektem vlády Nicolae Ceauşescu. 90 km dlouhá silnice spojuje historické oblasti Transylvánie a Valašska. Silnice byla postavena v letech 1970 až 1974 a byla budována pro strategické vojenské účely. Podle oficiálních údajů zde při výstavbě přišlo o život asi 40 vojáků. Cesta stoupá přes nejvyšší pohoří Rumunska, zvané Fagaras (rumunské Transylvánské Alpy), až do nadmořské výšky 2.034 metrů. Jde o klikatou cestu, posetou ostrými zatáčkami, strmými a dlouhými S-křivkami a ostrými sjezdy. Transfagarasan má 5 tunelů a také nejdelší silniční tunel v Rumunsku s 884 metry. A hlavně, je to motoristický ráj na zemi.

Hledání nejlepší silnice v Evropě nás zavede na rumunský Transfagaraš, nicméně ten už před pár lety překonala ne tak známá, zato velice atraktivní sesterská cesta Transalpina. Na necelých 150 kilometrech vám za tři hodiny namíchá opojný koktejl této země, a navíc zde zažijete naprostý motoristický vrchol!

Skupina

Dny

Etapy

Kilometry

Cena

Program 

1. den
Start v Brně, přes Bratislavu na oběd do Budapešti spojený s prohlídkou úchvatné Rybářské Bašty, přejezd do rumunského Temešváru, prohlídka večerního města a bužírování v restauraci s výhledem na noční město. Přespíme v hotelu téměř v centru. 

2. den
Časný ranní start do první rumunské etapy, která končí v horské vesnici Voineasa. Ta bude,  po dvě noci, naší ideální základnou. Právě zde pobydeme i s našimi kamarády „enduristy“ z brněnského klubu Kentaur. A bude to tam moc fajn. 

3. den
Parádní horská etapa ve znamení TRANS-ALPINY, nejkrásnější vysokohorské silnice v Rumunsku. Na kávičku se zastavíme i v samotném centru SIBIU. Večer a noc strávíme opět na naší sdílené základně ve Voinease.

4. den
The best off for motorbike day… Etapa obsahující to nejznámější z rumunských Karpat. TRANS-FAGARAŠ-ská vysokohorská silnice, Drákulův hrad Bran, město Brašov… opravdu nepotřebuje žádné komentáře.

5. den

Nejnáročnější etapa, která nás zavede až do dunajské soutěsky Železná Vrata. Ta je jednoznačně NEJ-větším průlomovým údolím v Evropě. Spát budeme na rumunském břehu s výhledem na ten Srbský. A pohled přes řeku to bude úžasný. Ryba, zeleninový salát a dobré víno v místní restauraci naše emoce vystřelí na hvězdnou oblohu.

6. den
Tento den zahájíme průjezdem stokilometrové soutěsky Železná vrata a po srbské hranici se vrátíme do Temešváru. Večer si prohlédneme staré město a posedíme v baru u řeky Bega.

7. den
Přejezd po dálnici do Budapešti, alternativně návrat až zpět do Brna. V Budapešti se projedeme parníkem po Dunaji s komentovanou prohlídkou zdejších turistických cílů. A možná zajedeme i do termálního Aquaworldu Budapešť.

8. den
Z Budapešti vyrazíme na oběd do malého pivovaru v Banské Štiavnici, pak přes Bojnice na romantickou zříceninu hradu Vršatec na Slovensko-Moravském pomezí.  

9. den
Den ve znamení návratu. Přes moravské Valašsko do Brna a našich domovů.  

 

Podmínky motoexpedice 

V ceně zahrnuto:
Zkušený průvodce, kvalitní itinerář ve formátu Mapy.cz, ubytování.

Fakultativní služby:
Stravování, vstupy do památek a parků…

Doprava:
Vlastní motocykl s asistenčním připojištěním.

Ubytování a stravování:
Ubytování v penzionech a hotelech, ale i ve volné přírodě a kempu. Pozor, je potřeba počítat i s vybavením pro pobyt-spaní v divoké přírodě.

Stravovat se budeme především  v restauracích. Rumunská kuchyně je skvělá a levnější než ta naše. Proto se nebudeme nijak omezovat a dopřejeme si.  

Povrch a profil:
Kopcovitý profil, zajedeme i do vysokých hor a dech-beroucích kaňonů. Silnice, silničky, šotolina možná i lehký terén. Tato motoexpedice je určena pro zdatné jezdce schopné i jízdy ve stupačkách. Program není vhodný pro supersportovní motorky , neboť se, sem tam, dostaneme na šotolinu. 

Průvodce:
Petr Gunčev

Poznámka:
Možnost předchozího tréninku a přípravy na tuto expedici na naší akci Motoškola cestovatel.

Nástupní místa: Brno, Bratislava

 

Pojištění s kterým můžete bez obav vyrazit kamkoliv.
Využijte náš servis pro sjednání pojištění.

Povinné ručení pro motorkáře

Porovnání a uzavření povinného ručení u 7 pojišťoven. V našem kalkulátoru si vyberete nejlevnější povinné ručení.

Havarijní pojištění pro motorkáře

Kalkulace havarijního pojištění online. Srovnání u 5 pojišťoven havarijního pojištění. Uzavření během 15 minut.

Pojištění asistenčních služeb pro motorkáře

Porovnání a uzavření asistenčních služeb. Pojistit můžete asistenční služby pro motorkáře.

Cestovní pojištění

Uzavřete si cestovní pojištění online. Po zadání potřebných údajů porovnáte pojištění do zahraničí osmi pojišťoven s platností již ode dneška.

Pojištění storna

Porovnání a uzavření pojištění storna zájezdu, poplatků a letenek online. Pojištěny jsou náklady uhrazené za zájezd, letenku a další.

Více informací na

Partneři  této motoexpedice